Jak prodává guerilla
Obvyklá reklamní kampaň stojí několik milionů, ale podomácku vyrobená se dá pořídit za několik stovek. Nápady jsou zadarmo, a právě toho využívá guerillový marketing.

Když řidič tramvaje Pavel Patěk zastavil na konečné, šel projít tramvaj a viděl, že tam někdo zapomenul knížku. Když ji otevřel, přečetl si vzkaz: tato knížka uprchla, nahlaste ji na internetovou adresu www.uprchleknihy.cz. Pan Patěk to tedy udělal, dostal se na stránku na Facebooku a napsal: „Na konečné Kobylisy jsem našel Babičku, nebyla to obyčejná Babička, ale uprchlá Babička.“ Řidič pak ještě zavtipkoval, že bezdomovce nachází na konečné častěji.


Podobných vzkazů je na Facebooku ke dvěma stovkám, všechny od lidí, kteří našli některou z „uprchlých knih“, nahlásili svůj nález podle instrukcí a čekali, co bude dál. Po nějaké době dostali přes Facebook vzkaz: dostavte se na tyto souřadnice 50°4‘55.082“N, 14°25‘33.626“E. „Doufáme, že se jim existence naší prodejny vypálí do mozku, a kdykoli půjdou kolem, vzpomenou si na to. A že to budou také vyprávět dál,“ říká ředitel nakladatelství Academia Jiří Padevět. Uprchlé knihy jsou reklamní kampaň a ředitel Padevět počítá s tím, že si ji lidé zapamatují. A že o ní také budou mluvit s ostatními, věc se rozhlásí, neboli nastane efekt amplifikace a kampaň tak zasáhne i ty, kdo žádnou knížku nenašli. Uprchlé knihy jsou skoro učebnicový příklad guerilla marketingu.
Jay Conrad Levinson, který pojem v 80. letech vymyslel, ho definoval takto: „Guerilla marketing je soustava…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu