Konec jedné epopeje
Tento týden má padnout rozhodnutí ve sporu o Muchovy monumentální obrazy
Na plánku to vypadá docela dobře. Hned za vchodem do dvorany pražského Veletržního paláce poběží devadesát let starý záznam zobrazující malíře Alfonse Muchu, jak vítá návštěvníky zámku Zbiroh. Právě tady umělec na počátku minulého století namaloval monumentální plátna, která by měla být už brzy slavnostně představena v Praze. „Začne se Slovany v pravlasti, Slavností Svatovítovou na Rujaně, pak to bude pokračovat, přeruší to husitský triptych a celé to zakončí Přísaha Omladiny pod slovanskou lípou, Zrušení nevolnictví na Rusi, Apoteóza z dějin Slovanstva a Mont Athos,“ vysvětluje kurátor Karel Srp z Galerie hlavního města Prahy a na papírku rychlými tahy kreslí rozmístění všech dvaceti slavných pláten.
Ta jsou ale momentálně zaplombována na zámku v Moravském Krumlově a nikdo neví, kdy – případně jestli vůbec – se do Prahy dostanou. Několik měsíců trvající spor o Slovanskou epopej nicméně v posledních dnech vstoupil do rozhodující fáze: radnice obou soupeřících měst dostanou po volbách nové vládce, kteří naznačují, že jsou ochotni se dohodnout. A tento týden čeká zástupce obou radnic setkání s ministrem kultury a hejtmanem Jihomoravského kraje, které by mělo spor rozlousknout.
Komu to patří
Podobné emoce, které momentálně Slovanskou epopej doprovází, naposledy v Česku vyvolala Kaplického knihovna na Letné. Příběh obrazů se ale na rozdíl od…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu