I New York má svůj tunel Blanka. Jmenuje se metro na Druhé avenue a je to projekt skoro mytický. Historie téhle stavby je historií bezmála celého dvacátého století a zdá se, že ani v tom jednadvacátém se nic zásadního nezmění. Jeden z vtipů tvrdí, že metro na Druhé avenue plánovali už holandští kolonizátoři a od té doby už se stavba jenom odkládá, protahuje a hlavně prodražuje.
Taková legrace to ale není. Živá ulice plná obchůdků, starých domů, restaurací a barů se změnila ve válečnou zónu, kde pěší i auta kličkují mezi ohradami, jeřáby, sbíječkami a zátarasy. Podniky na Druhé avenue chřadnou, některé už musely zavřít. Obyvatelé šedesáti devíti budov podél budované trati se museli dočasně nebo i nastálo odstěhovat, staré domy nevydržely otřesy půdy a staly se životu nebezpečnými. Snad nejhorší (pokud nepatříte k majitelům nemovitostí a podniků na Druhé avenue) je ale permanentní hluk. Stavba, osvětlená silnými reflektory, neustává ani v noci, pracuje se i v sobotu a dělníci jen málokdy dodržují předepsanou dobu.
Lze si stěžovat a lidé to dělají. Na Metropolitní dopravní správu (MTA) prší stížnosti a od ledna 2010 je na stole i jedna žaloba. Stížnosti se týkají nejen hluku a prachu, ale také například krys, které vrtání v městském podzemí vypudilo z jejich skrýší a rozbíhají se po okolí. Také nadzemní stavby, které MTA plánuje po celé délce trasy, se obyvatelům a hlavně majitelům nemovitostí na Druhé avenue a v přilehlých ulicích nelíbí. Budovy s větracími…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu