0:00
0:00
Politika5. 9. 201010 minut

Dnes to máte za milion

Češi si zvykají na to, že bez represe se situace na silnicích nezlepší

Astronaut

Dopadlo to stejně jako vždycky, když v Česku někdo přijde s plánem zavést větší přísnost vůči řidičům. Záměr ministra dopravy Víta Bárty pokutovat řidiče za přestupky nikoli podle tabulek, ale podle pohyblivých kritérií, jako je třeba výše majetku nebo kubatura vozu, vzbudila mezi většinou jeho koaličních kolegů zásadní odpor.

↓ INZERCE

Ačkoli se inspiroval ve Finsku a Švýcarsku, byl ministr obviněn kolegy ze sklonů k populismu či autoritářství a v médiích sklidil pohrdavý posměch. Faktem však je, že ačkoli se poměry na českých silnicích zlepšují a smrtelných nehod ubývá, tuzemské silnice v mezinárodním srovnání patří pořád k těm nebezpečnějším. Stejně tak platí, že systém vymáhající dodržování dopravních předpisů se musí vylepšit.

A studie ukazují, že tendenci k ohrožování ostatních mají nejčastěji právě řidiči silných (a drahých) vozů.

Pořád je to málo

Teorie mluví jasně: neukáznění čeští řidiči by si měli logicky dávat na silnici čím dál větší pozor. Důsledky před čtyřmi lety zavedeného bodového systému totiž už pocítilo půl milionu z nich.

Přítomnost trestných bodů v záznamech podle průzkumů vede drtivou většinu z nich k tomu, aby jezdili s větším rozmyslem a nabírání dalších trestních bodů se vyhnuli. Tomu by odpovídal i stále se snižující počet smrtelných dopravních nehod. Jak ale upozorňují dopravní specialisté, pozitivní trend nikoho…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc