Pozoruhodným skandálem začala minulý týden sedmá série britské reality show X Factor. Ostražití diváci si všimli, že tvůrci použili k úpravě některých zpěváckých výkonů zařízení auto-tune. Jedná se o aplikaci, která automaticky dorovnává výšku zvuku. Z falešného zpěvu tak vyrobí čistý. Nemusíte být nijak úžasný zpěvák, stačí, když aspoň některé tóny trefíte, auto-tune si poradí se zbytkem.
Program auto-tune, který vyvinul americký programátor Andy Hildebrand, celosvětově proslavila Cher v roce 1998 v písni Believe. Celý efekt dohnala ad absurdum, až k jakémusi bezpohlavnímu robotickému hlasu. Velkého rozmachu si auto-tune užil v novém tisíciletí na americké hiphopové scéně, stal se poznávacím znamením rapera T-Paina a díky tomuto softwaru „nazpíval“ album 808s & Heartbreak i Kanye West. Přiznaným způsobem s důrazem na rozpité vokální vyznění si s auto-tunem zahrávali Daft Punk, Black Eyed Peas i Rihanna.
Mnohem skrytější zůstává skutečnost, že auto-tune se jako naprosto běžný nástroj využívá při nahrávání alb, která mají vyznít přirozeně. Pro kvalitnější podání se s ním setkáte třeba na deskách Robbieho Williamse. Nejmenovaný producent ho použil při natáčení Oasis čistě proto, že zpěvák Liam Gallagher byl líný nazpívat dostatek použitelných verzí.
Přenos castingů X Factoru však ukázal něco, co i v digitální éře považujeme za manipulaci s realitou. Beztak…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu