Nové hříchy velšského tygra
Tom Jones zúročuje svá divoká léta skrz biblická podobenství
Když na sklonku tisíciletí newyorský hudebník Moby vysamploval pro svoje multiplatinové album Play nahrávku tradicionálu Run On, znělo to jako inovátorský mix tradiční americké hudby s prvky elektroniky. Krátce poté vyšla stejná skladba na posmrtné nahrávce Johnnyho Cashe American V: A Hundred Highways: skřiplavou něhou nasáklý hlas v ní účtoval se svým životem a text varující hříšníky, že ať dělají, co dělají, svému osudu stejně neutečou, působil v Cashově podání až mrazivě obnaženě a autobiograficky. Nyní Run On uzavírá novinkové album Toma Jonese Praise & Blame.
Čerstvý sedmdesátník jako kdyby prostřednictvím textu přeneseného do rozswingovaného aranžmá frivolně vzkazoval, že on zatím nebilancuje ani náhodou. Že má pořád kam běžet a žádná sukně si před ním ani v jeho pokročilém věku nemůže být jistá.
Nedělní kázání
Jones se na Praise & Blame zcela překvapivě rozešel s žánrem, v kterém si byl nejjistější. Opustil pop a na album zařadil z poloviny tradiční americké gospely, v druhé polovině sáhl po skladbách raných rock‘n‘rollových a bluesových zpěváků, kteří ještě nezapomněli na podobenství, jež slýchávali při nedělních kázáních. Mezi vybrané autory patří přední dáma gospelu „Sestra“ Rosetta Tharpe nebo bluesman John Lee Hooker. Ale nejde jen o archivní kousky: Praise & Blame otevírá předělávka Boba Dylana What Good Am I? z alba Oh…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu