Bez pilota na nebi
Brněnský letoun by mohl samostatně letět za čtyři roky

Válka v roce 2010 docela připomíná vize futuristů z doby před několika málo desítkami let. Ti si představovali, že ozbrojené konflikty budoucnosti budou namísto lidí vést stroje fungující buď zcela samostatně, nebo na dálku ovládané lidmi. Nad bojištích v Afghánistánu a Iráku dnes skutečně křižují tzv. UAV (Unmanned Aerial Vehicles), bezpilotní letouny. Dříve plnily pouze výzvědné úkoly, dnes jsou již běžně nasazovány i do bojových situací.
Zatím s pilotem


Jde o nejmodernější technologii – leteckou i výpočetní. Pozornost proto vzbudil český prototyp bezpilotního letounu jménem VUT 001 Marabu určený pro civilní využití. Stroj, jehož jméno odkazuje na ptáka z čeledi čápovitých, vznikl na Vysokém učení technickém v Brně v tamním Leteckém ústavu. Právě to jej činí světově výjimečným. Jen málokterý takovýto projekt se totiž rodí čistě na akademické půdě.
Původní myšlenka však vzešla z celoevropské iniciativy. „Letecký ústav se zúčastnil evropského projektu s akronymem UAVNET, který sdružoval asi 18 evropských zemí, byl koordinován z Izraele a jeho hlavním cílem bylo použití bezpilotních letounů v civilním sektoru,“ vysvětluje Antonín Píštěk, ředitel Leteckého ústavu. Výsledkem společného evropského projektu neměl být vznik konkrétního letadla, nýbrž pouze návrh obecného konceptu. Brno se však rozhodlo dotáhnout vývoj až k fungujícímu letounu, lehkému bezpilotnímu stroji, který budou na dálku řídit pozemní…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu