Mission Possible
Filmové pobídky posouvají Česko do centra evropského filmového průmyslu
Režisér sedí v pizzerii a s kalným pohledem visí na producentce, která naproti němu telefonuje. „Tak nám to nedali,“ hlesne poté, co zavěsí. „Ale bylo to těsně: šest ku pěti.“ Její spolustolovník se neubrání sebelítostivé etudě: hraný film o životě a kauzách jednoho bývalého českého vicepremiéra přišel díky odmítnuté žádosti o grant o šanci na realizaci. O jeho bytí a nebytí rozhodoval právě příspěvek od Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie.
Scéna z nového filmu Roberta Sedláčka Největší z Čechů je sice fiktivní, ale Sedláček při jejím psaní vycházel z vlastní zkušenosti. Rozpracovaný projekt o Jiřím Čunkovi nedostal u fondu zelenou a skončil v šuplíku. Natočil místo toho posmutnělou komedii o režisérovi, který sleví ze svých ambic a za peníze soukromého pivovaru vezme zakázku na propagační dokument o pelhřimovské agentuře rekordů a kuriozit. Je docela příznačné, že se Sedláček, který se ve svých dosavadních filmech vždy drží ducha doby, rozhodl natočit film o penězích ve filmové branži. Respektive o jejich absenci.
Na příkladu filmu, který nevznikl, je ale zároveň možné ukázat, jaké další cesty k penězům se kromě obligátních žádostí o granty v poslední době v Česku vynořily. V sektoru tohoto významného průmyslového odvětví, který dává práci tisícům lidí, se v poslední době věci konečně začaly hýbat k lepšímu. Nedávno spuštěný program filmových pobídek a změna…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu