Anketa: Jaká by měla být pravidla pro odchody politiků a vysoce postavených úředníků?
JAN BUBENÍK
Bubenik Partners
Ano! U nás lze snad použít příklad ČNB, která svým odcházejícím členům bankovní rady předepisuje šestiměsíční „karanténu“, než mohou začít působit v privátním sektoru. Obecně řečeno by se těmito pravidly mělo předcházet situacím, ve kterých se třeba teď nachází Pavel Němec. Připojit se jako společník do firmy, které „jeho“ rezort udělil veřejnou zakázku, je minimálně nevkusné. Příklady vhodné regulace existují, a inspiraci je tedy odkud brát. Nevidím nic špatného na tom, když bývalý politik začne jako manažer otevřeně prezentovat postoje a zájmy konkrétní firmy a jako svoji devízu si přináší důvěru svých bývalých kolegů v politice. Problém je, když tyto věci nejsou na „světle“, a tedy mimo veřejnou kontrolu.
VLADIMÍR ŠPIDLA
bývalý eurokomisař
Je správné, aby byla pravidla pro takovéto případy, aby se zamezilo konfliktu zájmů a přímému využití informací získaných ve veřejné funkci k obchodním účelům. Po mém soudu by měl existovat zákon určující citlivé obory a zavádějící lhůty, před jejichž uplynutím nemůže politik nebo vysoký úředník v těchto oborech působit. Každý z odcházejících politiků by měl mít povinnost předložit své nové zaměstnání před tím, než je nastoupí, zákonem určené instituci k posouzení, zda se nejedná o konflikt zájmů. …
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu