Už víc než rok pracuji na tom, aby v září byla na školách nová učebnice vlastivědy. Je to drsná výzva: tento školní předmět, který v Rámcovém vzdělávacím programu pokrývá poněkud obecně znějící oblast „Člověk a jeho svět“, nepojednává o ničem menším než o lidstvu a o světě. Zní to trochu jako „odpověď na otázku života, vesmíru a vůbec“ ze Stopařova průvodce po galaxii. V praxi jsou to vlastně všechny humanitní obory v kostce pro desetileté hlavičky: historie od stěhování národů po třicetiletou válku, geografie celé Evropy, státoprávní uspořádání, mediální výchova, Evropská unie…
Zkuste například vysvětlit čtvrťákovi, co je to církev, tak abyste nezmínili slova nebo fakta, kterým nerozumí, aby s tím byli spokojeni recenzenti z Ekumenické rady církví a z České biskupské konference a aby se to vešlo do rámečku o 180 znacích, protože učebnice není nafukovací. A to je jen detail, protože především jde o to přiblížit dítěti tuto hromadu informací tak, aby to nebyla encyklopedie, ale zajímavá zpráva o světě, v němž může najít paralely se svým životem a svou zkušeností. Je to děsná dřina pro spoustu lidí a právě jde do finiše, aby mohli čtvrťáci za měsíc touto knížkou listovat a aby je bavila.
A světe, div se, oni tou knihou asi listovat nebudou. Nebude, kdo by ji koupil. Školy do konce tohoto roku nedostanou od ministerstva na učebnice a pomůcky ani korunu. Ministr školství v rámci úspor šetří…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu