Jen pár metrů nad zemí
Peter Mára postavil s přáteli první funkční kopii nejstaršího motorového letadla

Jak se dostat přes ostře střežené hranice komunistického Československa? Vlastnoručně vyrobeným letadlem. Tento model emigrace si uprostřed osmdesátých let zvolil královéhradecký konstruktér Peter Mára. Jenže mezitím přišel převrat, takže s fungujícím letadlem i novým koníčkem zůstal doma. A dvacet let poté se mu povedl světový unikát – s kolegy postavil funkční repliku vůbec prvního motorového letadla na světě.


Jak se to píše?
Osud z něj chtěl mít pilota. Jeho otec sloužil za války u slovenských výsadkářů, matka pracovala v časopise Letectví, v osmi letech začal lepit modely letadel a v patnácti se poprvé přihlásil do aeroklubu. Jenže pak do jeho příběhu vstoupili komunisté. A protože několik jeho kamarádů emigrovalo, tak Peteru Márovi přístup k letadlům zakázali.
V sedmdesátých letech ale do Česka z Francie dorazila převratná novinka – rogalo – a místním učarovalo natolik, že po několika měsících se na prvním srazu setkaly dvě stovky lidí s podomácku vyrobenými závěsnými kluzáky. Jenže Peterovi Márovi nestačilo klouzat se ve větru z kopce dolů, chtěl stroj ovládat, a proto k němu přidal motor. Alibi pro podezřelý koníček si našel jednoduše – nabídl se zemědělcům, že jim pomůže s tehdy oblíbeným postřikem proti škůdcům. Když ale jeho další kamarád použil k emigraci právě rogalo, komunisté na Máru opět zatlačili a bylo jasné, že je…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu