Co pro vás osobně znamenala krize – tedy jaké poučení a životní zkušenosti jste si z ní odnesl a co vnímáte jako její klíčové aspekty? Co jste se díky ní dozvěděl o vaší roli manažera ve společnosti?
Společnost ROKO AERO jsme zakládali v roce 2007, tedy v době, kdy krizi předvídal ještě málokdo. V Česku se o něčem podobném ani vzdáleně nehovořilo. Náš projekt stál desítky milionů korun a brzká návratnost byla spočítána s téměř stoprocentní jistotou. Bohužel první trh, který kvůli krizi odpadl, byl ten americký a my jsme právě pro Ameriku vyráběli. Naše letadlo bylo postaveno tak, aby plně odpovídalo americkým normám. V prakticky hotovém projektu se muselo vše zastavit, překreslit, přepočítat a vrhnout se na trh evropský.
Tohle celé prodražilo rozjetí sériové výroby o stovky procent. Vždyť jen mzdové náklady na výrobu prototypů a věci s tím spojené tvořily milionové částky, které bylo třeba nečekaně zajistit. Ve chvíli, kdy jsme s hotovým letadlem vstupovali konečně na trh, jela už ale krize v plném proudu i v Evropě. Kurzové rozdíly koruny se posouvaly tak rychle, že jsme nestačili reagovat. Jeden měsíc se letadlo prodalo se ziskem, při jeho dodání po třech měsících už jsme měli ztrátu. Smlouvy, které byly uzavřeny jako roční, se ukázaly jako těžce problémové, vždyť kurz eura se pololetně lišil jen v roce 2008 o 15 až 17 procent.
Problémů byla celá řada. Hutní materiál, kterým jsme se…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu