Knihy s dobrou podrážkou
Nakladatel Marek Turňa udělal ze své Knihy Zlín štiku na trhu
Autorovi těchto řádků někdy před třemi roky zazvonil telefon. Muž na druhé straně se představil jako Marek Turňa z Knihy Zlín. O tom, že v bývalém „městě práce“ existuje nějaké takové nakladatelství, věděl tehdy jen málokdo. Český knižní trh se podobně jako většina dalších odvětví utvářel v 90. letech, přinejmenším co se týče největších nakladatelství a vydavatelství, jako jsou Argo, Euromedia, Torst, Paseka nebo Host. Kolem roku 2000 už se karty zdály být rozdané a nevypadalo to, že na trhu zaplavovaném rok od roku rostoucím počtem titulů se ještě najde místo pro někoho dalšího. Kupodivu našlo.
„Jenže z těch třinácti tisíc titulů, co ročně vycházejí, mi dvanáct a půl tisíce přijde stejně zbytečných,“ prohlašuje dnes s nadsázkou Marek Turňa, majitel nakladatelství, které se během posledních několik let stalo štikou na trhu. „Jsou to kuchařky nebo monografie celebrit, tuctový konzum.“ Ambicí Knihy Zlín je vydávat naopak knihy s dobrou podrážkou – jak jinak ve městě obuvi.
Total horizontal
Před třemi lety zvedl Marek Turňa telefon kvůli tomu, aby se víceméně naslepo zeptal na rukopis mladého autora. U českých nakladatelů, kteří jsou obvykle zavaleni nevyžádanými rukopisy, je aktivní přístup k jejich vyhledávání (ze zmíněné spolupráce tehdy sešlo) věc nevídaná. Dobře to ilustruje, že v Knize Zlín je prostě…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu