0:00
0:00
Kultura30. 5. 20104 minuty

Úvahy o velebnu a ošklivosti

Astronaut
Autor: Respekt

V jednom z Platonových dialogů se Faidros ptá Sokrata, proč se nikdy nevydá za hradby Atén do volné krajiny. A Sokrates mu odpovídá: „Podívej, Faidře, jsem ctitelem učenosti, a stromy ani otevřená krajina mě nemohou ničemu naučit, kdežto lidé ve městě ano.“ Už před dvěma tisíci lety se tedy západní civilizace definovala v opozici vůči divokému, jako oddělená od přírody a začala se utvrzovat v tom, že lidstvo je jediným tvořivým činitelem v tomto světě.

↓ INZERCE
Autor: Respekt

Že tomu tak ale samozřejmě nebylo vždycky, svědčí třeba příklad Charlese Darwina, který se domníval, že i zvířata mají estetické cítění, někteří ptáci dokonce vyšší než „primitivní domorodci“. A švýcarský zoolog Adolf Portmann rovnou přiznal živým bytostem niternou aktivitu a subjektivní prožívání sebe sama, jež se podle něj projevuje skrze tělesný povrch: barvy a ornamenty. Do sporů a přemýšlení o tom, jestli je lidská kultura rozšířením přírodních procesů a zákonitostí, nebo naopak jejich popřením, však přispěli i čeští estetici a přírodovědci. Jejich myšlenkové dědictví mapuje kniha

Karla Stibrala

,

Ondřeje Dadejíka

Vlastimila Zusky

Česká estetika přírody ve středoevropském kontextu

. Zabývá se tématy, která se by dala shrnout do několika otázek: Vládne estetickým citem jen člověk, nebo i další živočichové? A náleží estetické hodnoty jen umění, nebo je můžeme…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc