Vyměňte podložku
Toyota není jediný výrobce aut, který má potíže s elektronikou

Japonská automobilka Toyota si už řadu let drží pověst výrobce nejspolehlivějších automobilů na světě. Začátkem letošního roku se však firma dostala pod nelítostnou palbu amerických spotřebitelů, médií i zákonodárců. Příčinou bylo několik vzájemně souvisejících závad, kvůli nimž Toyota musela své automobily v několika vlnách svolat k hromadným opravám.
Spouštěcím mechanismem se stala smrtelná nehoda, která se odehrála loni v srpnu v San Diegu v Kalifornii. Čtyři lidé zahynuli ve vypůjčeném voze Lexus. Podle vyšetřovací zprávy to způsobila podložka na podlaze, do které se zasekl plynový pedál.


O tři dny později Toyota svolala k opravě téměř čtyři miliony vozů. Jejich majitelům zaslala dopisy, ve kterých žádala, aby podložky u řidiče odstranili a nenahrazovali žádnými novými. Něco takového ale americké úřady ani veřejnost neuklidnilo. Navíc se objevilo několik uživatelů, kteří tvrdili, že pedál se jim i po opravě zasekává nebo se vrací do původní pozice příliš pomalu. Toyota tedy ohlásila další kolo oprav a připustila, že v některých výjimečných případech, pokud je mechanismus plynového pedálu již opotřebovaný, se může něco takového stát.
Začátkem února se potíže automobilky rozšířily i na hybridní vozy Prius, konkrétně třetí generaci těchto aut. Tentokrát nešlo o zaseklý plyn, ale o brzdy. Kvůli softwarové chybě systému ABS reagovaly u některých vozů na kluzkém či nerovném povrchu opožděně. Automobilka také zároveň dočasně přestala na trh…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu