
Jejich výroky se objevují na monitorech finančníků v červené barvě vyhrazené pro zprávy mimořádného významu. Jejich rozhodnutí mohou zařídit prosperitu podniku a vzápětí způsobit kolaps státu. A jejich moc se zdá být věčná: přestože jsou ratingové agentury označovány za spoluviníky doznívající finanční krize, mají rozhodující význam pro fungování finančních trhů. Právě jejich „downgrade“ Řecka (tedy snížení hodnocení jeho důvěryhodnosti) eskaloval tamní krizi a každý posun dolů na škále hodnocení je nyní největší noční můrou evropských strážců rozpočtů (varování před možným snížením ratingu dorazilo minulý týden i do Česka). Sázky jsou vysoké: horší ohodnocení znamená nižší zájem investorů o dluhopisy, a tím i podstatně vyšší úroky. A právě vyšší úroky či dokonce neschopnost získat nové půjčky dnes podporují obavu, že státy nakonec rostoucí břemeno dluhů „neutáhnou“.


Starý dobrý nápad
Zdálo by se, že fenomén ratingových agentur je novinka spojená s předkrizovým roztáčením obrátek finančního světa. Historie jedné za dvou dominantních agentur – Moody’s Investor Services – však začíná už na počátku 20. století, kdy byla velmi aktivní v hodnocení amerických lokálních dluhopisů. Druhá z agentur, Standard and Poor’s vznikla dokonce v polovině 19. století a od roku 1966 je součástí významné mediální skupiny Mc Graw Hill.
…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu