Pod mrakem
Co nám přinesl a co vzal jeden sopečný výbuch na dalekém Islandu

Islandská sopka Eyjafjallajökull šířila nad Evropou několik dní nejen mrak sopečného prachu, ale také strach z následků. Vůbec poprvé od zahájení letového provozu před devadesáti lety se skoro na týden uzavřela obloha. Ačkoli se desetitisíce lidí nedostaly včas do svého cíle a letecké společnosti mluví o ztrátách v řádech miliard korun, přerušení letového provozu nám před týdnem ukázalo, že v Česku bychom se bez letadel klidně obešli.


Češi jsou v klidu
Německá automobilka BMW přerušila výrobu a na běžících pásech se kvůli chybějící elektronické součástce zastavilo sedm tisíc aut. V Keni ztratilo podle zpravodajských agentur práci až pět tisíc lidí, protože do Evropy neodletělo čerstvé ovoce a řezané květiny, a nekonalo se ani plánované jednání evropských ministrů v Bruselu. Česko však ten ruch pozorovalo zpovzdálí.
„Novináři volali každý den a chtěli fotografovat hromady uvízlého hnijícího zboží. Jenže nic takového tu ani v náznaku nebylo,“ říká Daniel Kadlec, jednatel logistické firmy Menzies působící na pražském letišti. Zboží, které by se mohlo zkazit, jelo totiž hned dál v kamionech. Za běžného provozu odlétá z Ruzyně denně pouze pět nákladních letadel, těchto 180 tun zboží se tak může bez větších komplikací přesunout na silnice a firmy tím navíc ještě výrazně ušetří. Tak malé využití letecké dopravy při převozu zboží se dá…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu