10 % něhy
Inscenace Elementárních částic ukazuje v Brně bolavě něžného Houellebecqa
Tvář francouzského prozaika Michela Houellebecqa: kruhy pod očima, mdlý pohled, semknuté rty, vlasy jako by mu vypadávaly i na fotografiích. Celkový dojem: letargie, únava, zklamání, omrzelost životem. Při pohledu do této tváře není těžké pochopit, proč jsou jeho díla označována nejprve za skandální, a poté za nihilistická. Nejvášnivější diskuse na konci tisíciletí vzbudil Houellebecqův druhý román Elementární částice, jehož adaptace je nyní k vidění v brněnském divadle Reduta.
Čím vlastně Houellebecq tolik provokuje? Část lidí snad stále doufá, že génius bude vypadat a chovat se jako Goethe. Avšak Houellebecqova tvář jako by stvrzovala, že seizmografem pozdní doby je spíše ten, kdo ztroskotal. Ovšem rovněž je třeba zapomenout na přímočaré odpovědi, které Houellebecqovo dílo stigmatizují kvůli destruktivní sexualitě nebo xenofobním pasážím. Houellebecq je jistě autor, který necítí potřebu být korektní, ale sama nekorektnost by ho pozoruhodným učinila jen těžko. „90 % nenávisti“ nadepsal před pár lety John Updike své zamyšlení nad jednou z Houellebecqových knih na stránkách listu The New Yorker. To je velmi rafinované – každého totiž musí zajímat, co skrývá ta desetina zbývající do celku?
Mohl by mě někdo obejmout?
Hoďte Houellebecqa na jeviště a máte zaděláno na parádní kus z coolness dramatiky. Řiďte se zásadou, že…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu