0:00
0:00
28. 1. 20093 minuty

Anketa: Bylo by zavedení šrotovného v konečném výsledku ekologické?

„Šrotovné“ dle německého vzoru bez limitu CO₂ příliš ekologické není. Není jisté, že lidé si budou kupovat auta ekologičtější.

Autor: Respekt
Fotografie: JIŘÍ JEŘÁBEK - Autor: Archiv Autor: Respekt
↓ INZERCE

JIŘÍ JEŘÁBEK

Centrum pro dopravu a energetiku

„Šrotovné“ dle německého vzoru bez limitu CO₂ příliš ekologické není. Není jisté, že lidé si budou kupovat auta ekologičtější. Nová dieselová auta bez částicových filtrů mají větší emise oxidů dusíku a prachových částic než deset let stará benzinová a ani u emisí CO2 nedošlo k dramatickému zlepšení efektivity. Do celé úvahy je potřeba také zahrnout ekologické dopady výrobního cyklu – množství energie a surovin potřebné na výrobu, prodej, recyklaci či likvidaci automobilů. Čím rychleji auta měníme, tím jsou tyto ekologické náklady větší.

VOJTĚCH KOTECKÝ

programový ředitel Hnutí Duha

Možná na první pohled není úplně nesmyslné. Výroba nových aut vyžaduje mnoho energie a surovin. Ale průměrný věk českého osobního vozu činí bezmála čtrnáct let a novější modely bývají natolik efektivnější, že obměna vozového parku se s přehledem vrátí v nižší spotřebě paliv. Motivace k výměně starého auta za nové by se tedy hodila. Jenomže tenhle návrh není příliš smysluplný. Účinnější než šrotovné jsou třeba daňové motivace. A pokud stát své krizové peníze utratí třeba na granty k zateplování domů, za stejné peníze lépe rozhýbe poptávku a více sníží exhalace, dovoz paliv i účty pro domácnosti.

VOJTĚCH MÁCA

UK, Centrum pro otázky životního…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc