
Mělo se za to, že stále bohatší výběr filmů bude znamenat konec kasovních trháků. Dopadlo to však přesně naopak.


Dvacátého listopadu jsme byli svědky návratu jednoho starého fenoménu: vyprodaného kinosálu. Nový měsíc, příběh o upírech, vlkodlacích a ženách, jež je milují, v amerických kinech vydělal za jeden den víc než kterýkoliv jiný snímek v historii. Tento rekord však zřejmě dlouho nevydrží: v prosinci přišel do kin Avatar, akční film ve 3D přímo nabitý zvláštními efekty. Rozpočet na výrobu snímku údajně dosáhl 230 milionů dolarů, což by znamenalo, že se jedná o jeden z nejdražších filmů, jaké kdy byly natočeny. Jestliže tržba z prodaných lístků celosvětově nepřesáhne půl miliardy dolarů, bude Avatar velkým zklamáním. Takový výsledek je však nepravděpodobný, což jen odráží současné změny v mediálním byznysu.
V zábavním průmyslu ještě nikdy neexistoval tak pestrý výběr. Vloni mělo v USA premiéru 610 filmů, zatímco v roce 1999 to bylo jen 471. Kabelová a satelitní televize se rychle rozrůstá a nabízí více kanálů širšímu publiku po celém světě. Více než polovina zákazníků placených televizních stanic nyní žije v jihovýchodní Asii. Bouřlivý rozmach zažívá internetové video: každou minutu na YouTube přibude zhruba dvacet hodin nového obsahu. Díky internetu máme na vybranou z& …
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu