Mediální veterán mění pravidla na síti
Rozeznat, kde na internetu končí informační svoboda a začíná zlodějina, je velký rébus. Ještě větší pak je s tím něco kloudného udělat. Rupert Murdoch, titán mediálního světa, do jehož impéria patří například The Wall Street Journal, britské The Times nebo bulvární deník The Sun, věří, že řešení našel. Jeho vyhlášení války internetovým „příživníkům“ v čele s Googlem se málokomu líbí, ale jak naznačují čerstvé události, nemusí být docela špatnou strategií, jak zachránit novinový byznys před bankrotem.
Potřebný parazit
Internet si potrpí na překvapení. Byl to starý vizionář Rupert Murdoch, kdo v polovině 90. let jako první oznámil, že obsah svých deníků zavěsí na internet. A byl to on, kdo se letos v létě jako první rozhodl, že do roka všechny své tituly na internetu zpoplatní.
Hluboká krize vydavatelského byznysu, která už stáhla především v USA pod hladinu několik deníků s úctyhodnou tradicí, má více příčin, ale internet je tou zásadní. Bezplatné zveřejňování textů na webu, na které si čtenáři všude na světě zvykli, působí vydavatelům díry v rozpočtech, protože internetová reklama je mnohem levnější než ta papírová a nedokáže pokrýt náklady na vznik článků. Ojedinělé pokusy přístup k obsahu zpoplatnit přitom zatím selhávají. Čtenáři místo zaplacení pár dolarů raději přejdou k bezplatné konkurenci, prodávat články za peníze si tak mohou…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu