Zpověď nešikovného gentlemana
Hodinový portrét jednoho z nejdůležitějších českých spisovatelů druhé poloviny dvacátého století, natočený Petrem Kaňkou.



„On se stylizuje ve svých románech do role cynika. Tím ale není. Je to citlivý, hodný člověk,“ říká o svém dlouholetém životním partnerovi Zdena Salivarová v dokumentu nazvaném příznačně Gentleman Josef Škvorecký. Hodinový portrét jednoho z nejdůležitějších českých spisovatelů druhé poloviny dvacátého století, natočený Petrem Kaňkou, pak její slova nenásilně potvrzuje. Sám režisér, který se o Škvoreckého dílo zajímá léta, tvrdí, že zpověď natáčenou na sklonku léta 2007 v Torontu považuje za umělecký a osobní testament manželské dvojice, „určité loučení s velkými Čechy, kteří již patrně do vlasti nezavítají“. Je to snímek, ze kterého sice jasně sálá uctivý obdiv autorského štábu k čtyřiaosmdesátiletému spisovateli a jeho ženě, i díky otevřenosti a upřímnosti zejména Zdeny Salivarové však překračuje kvalitou průměr běžné produkce v žánru životopisného portrétu.
Kaňka s týmem natáčel u Škvoreckých osm dní. Zachycuje nejen interiér útulného bytu, jehož pracovně vévodí obrovská knihovna s překladovými výtisky autorových knih nebo jazzový koutek plný fotografií jeho největších hudebních vzorů. Zaznamenává i poklidnou kosmopolitní atmosféru kanadského města, v němž našli Škvorečtí druhý domov po vpádu sovětských tanků do Československa. Na svou vlast v žádném případě nezanevřeli, nemají zde ovšem děti ani příbuzné, a tedy…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu