0:00
0:00
Kultura29. 11. 20093 minuty

Veronika a Herbalife

Astronaut
Jan Gregor Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

„Už se blížím do cílové rovinky,“ oznamovala v době psaní těchto řádek poslední informace zavěšená na Facebooku od Veroniky Nové. Přátelé, kterých má na sociální síti šedesát, dobře vědí, že řeč je o diplomce, kterou tahle pětadvacetiletá dívka zuřivě finišuje. Z jejího profilu můžete vyčíst leccos o jejích zájmech: je členkou diskusních skupin Milujeme parfémy a Nesnesu mít povlečení na peřinu otočený knoflíkama směrem k hlavě. Má lísavého přítele Michala Drhela, který jí v komentářích poněkud mentorsky radí, aby to nepřeháněla s pitím. Jisté napětí mezi partnery je mezi řádky cítit. Kdyby měli křišťálovou kouli, kterou lze nahlédnout do budoucnosti, asi by si rozmysleli výlet autem do Švédska, který Michal Veronice nadělí za úspěšnou obhajobu závěrečné školní práce. Nechytáte se? Pár v reálu neexistuje. Jsou to hlavní postavy filmu Dvojka, povedené nízkorozpočtové road movie režiséra Jaroslava Fuita, která v prosinci vstupuje do českých kin.

↓ INZERCE
Jan Gregor Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Komorní drama o jednom opotřebovaném pětiletém vztahu dvou dvacátníků cílí na mladé publikum. Tvůrci si slibují, že vytvoření falešných profilů filmových postav může napomoci větší identifikaci diváků s postavami. Aktualizace jejich existence na síti skončí v den premiéry, film pak bude jakoby navazovat na jejich virtuální osobní historii. Je to invenční a hravá propagace sympatického snímku. Důležité je, že je to hra přiznaná. Facebook je totiž čím dál víc kontaminovaný falešnými identitami, kterým Češi naprosto nekriticky důvěřují.

Ukazuje to průzkum, který zveřejnil před týdnem server Technet.cz. Vymyšlenou identitu neexistující Moniky Straníčkové si bez bližšího ověřování přidalo mezi přátele neuvěřitelných šedesát procent náhodně vybraných uživatelů Facebooku, aniž kdy takového člověka potkali a cokoli o něm věděli. Vystavují se tak riziku šmírování sebe i ostatních kamarádů nebo krádeže citlivých osobních údajů. Proto lidé na „fejkované“ identity reagují čím dál častěji jako býk na rudý hadr. Jako jeden z „přátel“ Veroniky Nové, který na její profilové fotografii poznal tvář herečky Kristiny Novákové. Podle všeho nepochopil, že jde o PR k filmu, a viděl v ní podvodníka, pokoušejícího se vetřít podloudně do přízně lidí: „Co je to zase za marketingovej tah?? Nebudeš pak, až se spřátelíš pod cizí tváří a cizím jménem dejme tomu s 10 000 lidma, propagovat třeba Herbalife?“ Víc než kdy jindy totiž na českém internetu platí: důvěřuj, ale prověřuj.

Příští týden píše Jaroslav Formánek.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].