Na počátku byla reklama: 1984
Slavný režisér natočil reklamu na první osobní počítač s uživatelským prostředím a ovládáním, jaké používáme dodnes, tato reklama se promítala během masově sledovaného sportovního utkání, filmovou řečí odkazovala na známou orwellovskou dystopii a sama se stala mezníkem, který připomínají jak učebnice režie, tak příručky marketingu.
Tunelem s obrazovkami po stranách pochoduje nekonečná řada dohola vystříhaných bytostí neurčitého pohlaví, jež se somnambulně usazují před velké plátno. Do tohoto světa konformity, dohledu a manipulace však v rychlém prostřihu vpadne vetřelec – pohledná blondýna v červených šortkách a bílém tílku. Pronásledována policisty v helmách a s obušky utíká také směrem k plátnu, na němž zatím tvář Velkého bratra oslavuje jednotu lidu a „sjednocení myšlenek, jež je účinnější zbraní než jakákoli flotila či armáda“. Atletka se zastavuje, roztáčí nad hlavou kladivo a v heroickém gestu je vrhá proti plátnu: zasáhne Velkého bratra do obličeje přesně ve chvíli, kdy on ujišťuje lid o konečném vítězství. Obličej zmizí v bílém záblesku a na plátně ho vystřídá závěrečný slogan s narážkou na román George Orwella: „24. 1. představí společnost Apple svého Macintoshe. A vy pochopíte, proč rok 1984 nebude jako 1984.“
Poté, co členům dozorčí rady společnosti Apple ten šot promítli, rozhostilo se v zasedací místnosti nepříjemné ticho. „Tohle nemyslíte vážně, že ne?“ ozval se nakonec jeden ze členů a vyjádřil tím zklamání většiny přítomných.
Reklama jako velkofilm
Šotu se sice zastávali spoluzakladatelé Applu Steve Jobs a Steve Wozniak, ale dozorčí rada měla potíž s několika věcmi. Výroba minutového šotu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu