Praha hostí vzácného aktéra zlomových momentů poválečného výtvarného umění
Řediteli Galerie Rudolfinum
Petru Nedomovi
se podobný kousek za šestnáct let, co síň vede, podařil jen párkrát. Osobní přítomností německé malířské hvězdy
Georga Baselitze
na otevření jeho retrospektivy v Praze (která mezi kolegy nepatří k vysněným destinacím) to ale nejspíš všechno skončí.
„Kdybychom takto mohli pokračovat, snad by se nám podařilo trochu přiblížit Evropě,“
pronesl Nedoma na Baselitzově tiskovce. A bylo jasné, že slovo „mohli“ je podstatné.
Od června, kdy na veřejnost vypluly spory mezi ním a novým ředitelem České filharmonie Vladimírem Darjaninem, které Rudolfinum podléhá, se totiž nic neurovnalo. Rozhádaní šéfové se prý ještě nesetkali (na prahu léta slibovali, že se usmíří do konce září) a je velmi pravděpodobné, že koncem roku Nedoma galerii, z níž udělal síň s evropským zvukem, opustí. Je symbolické, že posledním vystavovaným autorem Nedomovy éry bude zřejmě právě Baselitz. Stejně jako Nedoma si šel za svým, i kdyby mu to mělo zlomit vaz. Prvně jmenovanému to ovšem vždycky vyšlo.
Nutnost provokace
Jedenasedmdesátiletý Georg Baselitz má pověst bouřliváka, ale dnes srší dobrou náladou. Rozčiluje ho jen otázka, jestli slavné převrácené…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu