Po mnoha nepodařených začátcích to vypadá, že se auta na akumulátor stanou součástí našeho každodenního života. Jde jen o zajímavý výrobek využívající skulinky na trhu, anebo převrátí automobilismus vzhůru nohama?
Roku 1995 přišli dva učitelé na Harvard Business School, Joseph Bower a Clayton Christensen, s novým termínem: „rozvratná technologie“. Jde o inovaci, která uspokojuje potřeby menšiny zákazníků lépe než ta stávající. Díky tomu se uchytí, což jí dá prostor ke zlepšení a nakonec k ovládnutí trhu. Riziko pro momentálně dominantní firmy spočívá v tom, že se nechají ukolébat jako ta příslovečná žába v hrnci, jehož voda se poznenáhlu zahřívá. Nepostřehnou, kdy je potřeba přejít od staré technologie k nové – a pak je najednou pozdě.
Doktoři Bower a Christensen demonstrovali svou tezi na poměrně specializovaném příkladu pevných disků. Přitom v té době se už rodil jiný, mnohem přístupnější širokému publiku. Na trh přicházely první digitální fotoaparáty. Byly dražší než ty klasické a měly nižší rozlišení. Mohly se ovšem pochlubit dvěma výhodami. Uživatel si mohl snímek prohlédnout prakticky okamžitě. A mohl si ho stáhnout do počítače a poslat ho kamarádům. Dnes, po čtrnácti letech, byste nový fotoaparát na kinofilm sháněli jen stěží. V době, kdy Bower a Christensen publikovali svůj článek, se někteří dnešní přední…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu