
Smí se na kole do lesa? Na cesty, nebo i na stezky? Co to je vlastně stezka? A komu patří? Takové a podobné debaty vedli jezdci na terénních kolech s ochranáři a lesníky celá léta. Teď to vypadá na kompromis: začínají se stavět lesní cyklostezky, které se bikerům líbí a ostatním nevadí.


„Na začátku devadesátých let jsem měl možná první horské kolo ve městě. A hned když jsem na něm poprvé vyjel, jsem se naštval. Musel jsem víc šlapat, a přitom jsem byl pomalejší,“ vypráví
Pavel Smutný
, starosta Nového Města pod Smrkem. Odmala jezdil po Jizerských horách na favoritu a šlo to mnohem lépe než na kole s oficiálním názvem „horské“. Teprve o několik let později, na „bikerských“ stezkách ve Francii pochopil, že na horském kole se sice hůř jezdí po asfaltových silnicích, ale o to líp na stezkách v lese. Jenže takové speciální stezky v tuzemsku zatím nebyly, jakkoli se u nás prodává mnohem víc terénních kol než silničních (podle materiálů České mountainbikové asociace je čistě silničních jen jedno procento).
Jediná možnost, jak kolo v terénu vyzkoušet, byla pustit se nazdařbůh po pěšině. Na to ovšem nemá každý povahu ani jezdecké schopnosti. A možná ani argumentační; pokud totiž potká hajného, může se celá vyjížďka zvrtnout v debatu o výklad lesního zákona, neboť z něj jednoznačně nevyplývá, kam všude…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu