K politice odjakživa patří lidé, kteří neprocházejí volbami, ale stejně mají značný vliv. Je tomu tak všude na světě a takové osobnosti se dají dělit do kolonek lobbista, poradce, šedá eminence apod. Někteří významní reprezentanti této činnosti, jako třeba Alastair Campbell či Karl Rove, dokážou „udělat“ politiky tak, že je přivedou k moci a pak jim pomáhají ji udržet. První významně přispěl k úspěchu britského premiéra Tonyho Blaira a druhý George W. Bushe. Čím jsou ale vlivnější, tím více vyvstávají pochybnosti o jejich legitimitě, zájmech a odpovědnosti. Nicméně i když je vliv takových lidí obrovský, málokdo by se odvážil tvrdit, že jsou vlivnější než jejich političtí pánové.
V českém prostředí je potíž s tím, že mnohdy jsou právě muži v pozadí vlivnější než ti v popředí. O
Miroslavu Šloufovi, Marku Dalíkovi
či
Jaroslavu Tvrdíkovi
toho už bylo napsáno mnoho. Některé historky jsou přehnané, některé neuvěřitelné, ale přesto pravdivé. Šlouf nepochybně postupem času disponoval větším vlivem než „jeho“ premiér
Miloš Zeman
. Obyčejný poradce tak nakonec zásadně ovlivňoval zahraniční politiku, bezpečnostní složky či byznys. Dalík a Tvrdík tak daleko nikdy nezašli.
Jak se to mohlo Šloufovi podařit? Protože české zákony (ale vlastně ani veřejnost) si s takovými lidmi nevědí rady. Tak nějak se propadají do země nikoho a nikomu se nezodpovídají.
Není pochyb o tom, že podnikatel Jaromír Soukup je už dnes vlivnější než „jeho“ poslankyně Olga Zubová, která získala místo na kandidátce sociální demokracie. Pan Soukup je úspěšný a schopný muž, založil mediální agenturu, která má značné finanční obraty a dobré renomé, zároveň dokázal okouzlit Martina Bursíka, pak Danu Kuchtovou a nyní Olgu Zubovou. S Bursíkem se záhy rozešel ve zlém, protože podle tehdejšího šéfa zelených chtěl Soukup větší vliv, než jaký mu příslušel.
Nyní se Jaromír Soukup rozhodl financovat kampaň Olgy Zubové, když nejdříve slíbil sto milionů a pak „jen“ deset milionů korun. To je v politice něco zcela nového, neexistují totiž poslanci, kteří by měli svého soukromého sponzora. Tedy alespoň oficiálně se k tomu nikdo nehlásí.
Podnikatel s politickými ambicemi ale má k ruce ještě něco významnějšího, než jsou jen finance. Jeho společnost totiž zprostředkovává do médií inzerci ve velkém, takže může zapracovat ve prospěch svých politických představ i tímto způsobem. V době ekonomické krize jsou média na silných inzerentech závislejší více než kdykoli jindy.
V rubrice Česko vám Ondřej Kundra a Tomáš Sachr přinášejí profil tohoto vlivného muže, který se rozhodl významně promluvit do zdejší politiky. Vzhledem k jeho možnostem je rozhodně dobré vědět, k čemu se chystá.
Vážené čtenářky, vážení čtenáři, příjemné čtení o politickém stínu vám přeje
ERIK TABERY
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].