Auto s kabelem
Směrů, kudy se může vývoj automobilů vydat, je hned několik. Řada automobilek vyvíjí vozy na vodíkový pohon. Jejich rozvoj však naráží hlavně na to, jak složité je doplňování paliva, jeho výroba a s tím spojené budování infrastruktury. Takže elektřina, zejména v kombinaci s konvenčním spalovacím motorem (hybridní pohon), se v této chvíli skutečně zdá být tou nejrealističtější alternativou
Pro Petra Dvořáka je to denní rutina. Přijede do práce, zaparkuje svoje auto, odklopí přední espézetku a vytáhne přívodní kabel. Ten zapojí do sítě, prodlužovací šňůru má už připravenou. Díky tomu má jistotu, že se mu auto během pracovní doby nabije a on odpoledne může jet zase domů.
Petr Dvořák je jeden z majitelů elektromobilu: je jich zatím v Česku jen několik desítek a jejich vozy jsou většinou různé malosériové modely, které kdysi kdesi nějaká automobilka vyrobila v záchvatu vizionářství a které si jejich majitelé svépomocí vylepšují.
Jenže teď to prý bude jinak. Přívodní šňůra by se mohla stát docela běžnou součástí autovýbavy. A v roce 2012 by si, pokud vše půjde tak, jak je naplánováno, mohli lidé vybírat z mnoha modelů aut, které jezdí částečně nebo úplně na elektřinu ze sítě. Ty nejlevnější by měly být za cenu kolem půl milionu a sto kilometrů jezdit za dvacet až padesát korun, to podle tarifu.
GM a BYD
Když se koncern General Motors na konci roku ucházel o státní peníze, sypal si popel na hlavu. Dokonce se veřejně omluvil velkým inzerátem za svoje chyby. Jeden z bodů sebeobžaloby byl: „Příliš jsme se zaměřovali na pick-upy a terénní vozy.“ Rozuměj nejžravější, nejplýtvavější třídy automobilů.
Nyní se vizitkou GM má stát automobil úplně jiného ražení, Chevrolet Volt. Kromě nádrže má tento automobil…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu