Obchodníci bojují s tím, že spotřebitelé jsou v krizi ostražitější
Ani vleklé potíže celosvětového trhu nenalomily základní mantru většiny ekonomických analytiků. Základním lékem na všechny nemoci je rostoucí spotřeba. A zatímco s napětím sledujeme, zda probouzející se asijští zákazníci mohou v napjaté situaci nahradit kupní sílu západních spotřebitelů, zvyky posledně jmenovaných se podstatně mění. Zvyšuje se obrat diskontních prodejen, „letí“ levnější značky cigaret a alkoholu. Opět se začínají poptávat opravárenské služby na rozbitou elektroniku, dříve ihned obměňovanou. Recese vyhrotila marketingové strategie a kognitivní vědci a behaviorální ekonomové usilovně skenují naše mozky. A my musíme věnovat mnohem více energie starému dilematu: co si kupujeme proto, že to potřebujeme, a co proto, že jsme podlehli „nákupologům“?
Už vím proč…
Švédští psychologové
Petter Johansson
a
Lars Hall
letos v sérii zmanipulovaných prodejů ukázali, že je-li spotřebitelům prodána odlišná verze výrobku, než kterou chtěli, nerozpoznají změnu až ve dvou třetinách případů. Výměnu nezaregistrovali, ať už nakupovali čaj, mobilní telefon, notebook či dokonce byt. Když měli popsat spokojenost s nastrčenou volbou, detailně vykreslili „své“ pohnutky právě pro tuto koupi. Byli…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu