
Byla Whyteova opera v Národním divadle mystickým zjevením, nebo jen nehotovou inscenací? To ukáže budoucnost.


Pokud jde o operu, není obvyklé, aby si autor libreta hledal skladatele, bývá to naopak. Rovněž není zvykem, aby byl libretista všude uváděn na prvním místě, jednal s operními domy, sháněl vlivné přátele a finance. V případě Golema 13 uvedeného v Národním divadle v Praze je tradiční vztah mezi „textařem“ a skladatelem postaven na hlavu. Snad proto trvá George R. Whyte na tom, že dílo není opera – i když tak vypadá. Jde prý o drama, ke kterému Izraelec Noam Sheriff složil hudbu.
George R. Whyte je Brit. Od mládí žil jednou nohou ve světě obchodu, druhou v umění. Věnuje se hudbě a psaní, ale přibližně od počátku devadesátých let napřel veškeré své tvůrčí i organizační schopnosti k jediné věci: boji proti antisemitismu.
Narodil se roku 1933 v Budapešti, otec byl Maďar, matka Češka. Doma se mluvilo maďarsky. V roce 1939 se Whyteův otec, obchodník s realitami a „největší anglofil na světě“, rozhodl, že odveze rodinu do Anglie. „V roce 1942 začaly domů chodit telegramy z Červeného kříže: Váš otec, 93, byl deportován. Vaše matka, 88, byla deportována. Nevěděli jsme, co znamená být deportován. Dozvěděli jsme se to až v roce 1945, když byly osvobozeny a otevřeny…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu