
Náchodská firma našla recept na drtivou asijskou konkurenci


Té volbě unikl jen málokdo. Na přelomu tisíciletí stáli manažeři mnoha evropských firem před naléhavým rozhodnutím, zda následovat pružnější konkurenci a přesunout své továrny do Asie. Pro výrobce čím dál širšího sektoru pneumatik na jízdní kola byl úprk na východ imperativem, o němž nemá smysl ani moc diskutovat. Náchodská firma Rubena si ale postavila hlavu a pokusila se přežít s domácí fabrikou. Dnes je jedinou významnější firmou v oboru, která svou produkci vyrábí na území Evropské unie. A navzdory několikaletým ztrátám, propouštění a současné krizi to vypadá, že výrobní haly na východě Čech jen tak zavírat nebudou.
Zlatá střední cesta
V Rubeně dlouho všechno šlapalo jako na drátku. Manažeři s uspokojením sčítali příznivá čísla prodejů především v bývalém socialistickém bloku Evropy a moc se nestarali o dlouhodobou strategii. Před sedmi lety ale začal ve firmě se stoletou gumárenskou tradicí blikat alarm. Vedení zjistilo, že „bikerská“ divize ztrácí postavení na trhu a nezadržitelně se řítí do záhuby. Čísla prodejů klesala, velodivizi musela dotovat firemní produkce technických gumárenských výrobků, těsnění nebo pogumovaného textilu. Přední evropské společnosti jako Schwalbe, Continental,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu