Kam směřují, nevíme
O naznačených trendech nastupující české generace jsme si povídali se sociologem Martinem Jílkem z agentury Millward Brown.



Společnost Člověk v tísni provedla rozsáhlejší výzkum výhradně mezi mladými lidmi od patnácti do dvaceti let na gymnáziích, středních a učňovských školách. O výsledcích a naznačených trendech nastupující české generace jsme si povídali s jedním z jeho autorů, sociologem Martinem Jílkem z agentury Millward Brown.
Pokud by se daly výsledky průzkumu nějak shrnout, co podle vás ukazují především?
Mezi nejzajímavější poznatky patří to, že mladí lidé mají zájem vědět víc o komunistickém Československu. Tuto epochu ale hodnotí negativně, a to na základě nemateriálních hodnot. Komunistické Československo mají spojeno primárně s nesvobodou, nikoli s prázdnými obchody. To jde totiž určitě proti zaběhlým stereotypním představám, že mladí lidé jsou materialisté ovlivnitelní reklamou a vyznávající různé módní obchodní značky. Pokud bychom měli výsledky komentovat nějakými hodnotícími soudy, tak toto bude určitě příklad spíše pozitivního zjištění a takových byla většina. Respondenti třeba jako nejdůležitější v životě označovali rodinu, přátele, zdraví, studium a až teprve potom přišly na řadu peníze.
A co naopak považujete za problém?
Za vcelku vážnou věc lze označit malou ochotu mladých lidí zapojovat se do řešení problémů, které kolem sebe vidí. Výzkum tady naznačuje zajímavou věc – ochota zapojit se do dění kolem sebe byla…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu