Je prosincový podvečer a na dálnici z New Yorku na Long Island je hustý provoz. Hustě prší a je tma, proto jako obvykle v takovém čase nekonečná řada automobilů popojíždí krokem. Pokud zrovna nestojí. Na rozhlasové stanici NPR běží diskusní panel ze zasedání Světové obchodní organizace v Seattlu. Téma: příčiny dramatického poklesu pěstování kukuřice v Mexiku za posledních několik let. Pro jednu z diskutujících stran je pokles důsledkem dohody o volném obchodu v Severní Americe, která otevřela mexický trh levnější, dotované americké kukuřici. Podle druhé strany je to nesmysl: k otevírání trhu bude docházet pozvolna až během příštích dvaceti let a neúrodu způsobilo historické sucho. Debata končí bez jasného vítěze. Podobně jako v tu dobu probíhající boje na ulicích Seattlu. Posluchače čekajícího v nekonečné dopravní zácpě může napadnout, že sucho možná způsobily klimatické změny v důsledku dvaceti sedmi miliard litrů benzinu, které podle Texaského institutu dopravy Američané ročně spálí jen v dopravních zácpách. Vztah mezi spotřebou benzinu a neúrodou kukuřice v Mexiku však není, a hned tak nebude, prokazatelný. I kdyby byl, automobilová lobby má ve Washingtonu mnohem větší váhu než pár otrhaných mexických venkovanů, a tak řidiče žádná „kukuřičná daň“ zatím nečeká.
Kolej do neznáma
Jednání Světové obchodní organizace (WTO) o uvolnění světového obchodu tak, aby každý mohl bez administrativních bariér převážet zboží a kapitál z kontinentu na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu