Může si Česká pošta určovat, co uznává jako platný doklad totožnosti?
Poštovní úřednice mi odmítla vydat obchodní balík na občanský průkaz, který měl ustřižený roh kvůli změně příjmení. K občanskému průkazu byl však pevně připojen náhradní doklad z matriky, kde bylo zapsáno rodné i nové příjmení.

Poštovní úřednice mi odmítla vydat obchodní balík na občanský průkaz, který měl ustřižený roh kvůli změně příjmení. K občanskému průkazu byl však pevně připojen náhradní doklad z matriky, kde bylo zapsáno rodné i nové příjmení. Poštovní úřednice pro vydání balíku vyžadovala originál oddacího listu s odůvodněním, že občanský průkaz, tak jak jej předkládám, Česká pošta neuznává jako platný doklad totožnosti.
ROMANA ŠLOUFOVÁ
Ptali jsme se Moniky Štěpánové z odboru komunikace České pošty:
Jedná se o jasné pochybení pracovnice České pošty, která byla nejspíš příliš důkladná. Vzhledem k tomu, že adresátka balíku předložila občanský průkaz s ustřiženým rohem s pevně připojeným náhradním dokladem z matriky, což jako dostačující doklad totožnosti uznává i policie, zásilka jí měla být vydána. „V tomto případě není nutné předkládat žádný další doklad. Pro vydání zásilky stačí pouze předložení platného občanského průkazu nebo cestovního pasu. A i občanský průkaz s ustřiženým rohem doplněný náhradním dokladem z matriky je v pořádku,“ píše v e-mailu tisková mluvčí Štěpánová. Požadování originálu oddacího listu úřednicí pošty bylo tedy neoprávněné.


Co se týká druhé otázky, tak platnými doklady totožnosti, na které lze vyzvednout zásilky, jsou – podle poštovních podmínek v článku 21 – u českých občanů cestovní pas a občanský průkaz, nikoli oddací list.
„Byli bychom rádi, kdyby nám nespokojená klientka České pošty zaslala název pošty a podací číslo zmíněné zásilky. Pak bychom mohli vše okamžitě napravit a zajistit tak, aby se situace neopakovala,“ slibuje tisková mluvčí Štěpánová.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].