Neštěstí rozumných lidí
V Dagu Solstadovi (1941) přichází na český knižní trh autor, jehož biografie je vzorem píšícího západního intelektuála druhé poloviny 20. století.



VDagu Solstadovi (1941) přichází na český knižní trh autor, jehož biografie je vzorem píšícího západního intelektuála druhé poloviny 20. století.
V mládí začal tento norský autor bojem proti klasické próze a horoval pro modernistické postupy. Ruku v ruce s radikalitou uměleckou šel levicový politický aktivismus, na určitý čas se obě větve spojily a levicový intelektuál psal komentáře do novin, pamflety, ale také angažovanou literaturu. Později u něj převážila touha být spisovatelem. Pochopil, že nestojí za to obětovat literaturu politice, a poodstoupil do ústraní.
Nakonec začal hájit spíše konzervativní hodnoty, tedy ty, které jeho radikální období přežily, a také ty, které se mezitím konzervativními staly. Připomíná to třeba Milana Kunderu a není jistě náhoda, že tento spisovatel patří mezi Solstadovy nejoblíbenější autory. „Mistrovské dílo,“ říká o Nesnesitelné lehkosti bytí středoškolský učitel norštiny Elias Rukla, hlavní postava románu Ostych a důstojnost, který vyšel v češtině jako vůbec první ze Solstadových knih.
Výbuch osamělce
Jsou to zvláštní dvě slova, která si Solstad zvolil do názvu. S dějem knihy nemají žádnou přímou souvislost, vznášejí se nad ním jako jakýsi autorův povzdech. A povzdech je slovo, které tu může posloužit i dále. Román je totiž příběhem padesátníka, který si jednoho…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu