Nové písně kosmické
Naší internetové éře se daří zpochybňovat jednoduchou přímku dějin populární hudby. Posloupnost stylů a vlivů, která se donedávna zdála neproblematická, se komplikuje: stačí kliknout myší a v časech snadné přístupnosti se lze přenést do kteréhokoli stylu.
Naší internetové éře se daří zpochybňovat jednoduchou přímku dějin populární hudby. Posloupnost stylů a vlivů, která se donedávna zdála neproblematická, se komplikuje: stačí kliknout myší a v časech snadné přístupnosti se lze přenést do kteréhokoli stylu. V digitální síti získávají na síle spodní proudy a na povrch vyplouvají poklady, které byly dříve mimo rozlišovací schopnost kronikářů.
Skvělým příkladem je obnovený zájem o zlaté období německého kosmického rocku z první poloviny 70. let. Jejich pionýrské experimenty při kombinování postupů rocku a hudební avantgardy ukazují dnešním muzikantům, že v hudbě neexistují žádné hranice. A pokud ano, pak leží kdesi hluboko ve vesmíru a stojí za to je objevovat.
Krautrock se vařil zvolna
Na konci 60. let našli v západním Německu nekonformní studenti avantgardní hudby a jazzu nový prostor svobody v rocku. Díky Karlheinzu Stockhausenovi se Německo stalo centrem experimentální hudby. Navíc tu silně rezonovalo psychedelické hnutí ze San Franciska jako hudba komun, které západoněmecká mládež zakládala. Ideály hippies se v Porýní na rozdíl od Ameriky ještě nestihly zkompromitovat a mohly přinášet extrémy a experimenty.
Volnomyšlenkářská hudba německých skupin počátku 70. let, jako jsou Can, Kraftwerk, Faust, Neu!, Cluster nebo Tangerine Dream, působí jako průsečík mezi skladbami Stockhausena a The Velvet Underground. Hudební…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu