0:00
0:00
Kultura19. 10. 20082 minuty

Výtvarné umění

Fotoreportér časopisu Pestrý týden (1905-1991) se zapojil do vytváření prvorepublikové vizuální idylky: fotografoval optimistické záběry nadšených sportovců, zaměstnanců, lidí z ulice. Většinou bez udání svého autorství pod snímkem, jak tehdy bylo zvykem.

Astronaut
Autor: Respekt
Fotografie: Josef Bolf, Martin Gerboc, Jiří Petrbok: Inverzní romantika - Autor: Archiv autora Autor: Respekt
↓ INZERCE

Josef Bolf, Martin Gerboc, Jiří Petrbok: Inverzní romantika

Galerie 5. patro, Praha, 15. 10.-8. 11.

„Obraz se stává laboratoří, která se ale vědomě vyhýbá banalitě pojmenovatelnosti a diagnostikovatelnosti. Nesměřuje k obnažení a potvrzení jednoho jediného ideálu, něčeho bolestně nedosažitelného, romanticky nedostupného, a už vůbec se nezabývá nějakým popisem či pouhou reflexí, nýbrž naopak sytí a zmnožuje odlišnosti, které zasévají chybu do jednoznačné orientace diváka. Obrazy ho mohou iritovat, provokovat i trýznit,“ uvádí k ne zrovna romantické výstavě tří malířů střední generace její kurátor Petr Vaňous.

Bohumil Šťastný: Fotografie

Galerie Josefa Sudka, Praha, 16. 10.-4. 1.

Fotoreportér časopisu Pestrý týden (1905–1991) se zapojil do vytváření prvorepublikové vizuální idylky: fotografoval optimistické záběry nadšených sportovců, zaměstnanců, lidí z ulice. Většinou bez udání svého autorství pod snímkem, jak tehdy bylo zvykem. Docela neznámé jméno historie naší fotografie přibližuje UMPRUM díky daru Šťastného dcery, komorní výstava se soustředí i na jeho experimentální snímky či vrcholnou reportáž, na níž je v odrazech na chirurgických nástrojích vidět operace profesora Arnolda Jiráska.

David Možný: Rahova

Dům umění města Brna, Galerie G99, 21. 10.-23. 11.

Monstrózní sídliště na periferii Bukurešti se stalo pro pětačtyřicetiletého videoartistu tématem pro tíživou interpretaci urbanistického pekla založenou na simulované 3D realitě.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].