Kdo interpretuje realitu?
Ano, v televizi se často ještě objevují sociologové, politologové či právníci nebo experti na mezinárodní vztahy, ale nelze se zbavit dojmu, že většinu událostí této generace komentují ekonomové.
Tomáš Sedláček
(1977) je hlavní makroekonomický stratég ČSOB. Po studiích působil jako ekonomický poradce prezidenta Havla (2001–2003) a odborný poradce ministra financí (2004–2006). Přednáší filozofii, ekonomii a dějiny ekonomických teorií na FSV UK. Je stipendistou Yaleovy univerzity.
Ano, v televizi se často ještě objevují sociologové, politologové či právníci nebo experti na mezinárodní vztahy, ale nelze se zbavit dojmu, že většinu událostí této generace komentují ekonomové. V tom se ovšem mohu mýlit, jsa sám ekonom, který sleduje události zejména ekonomické, můj pohled může být zkreslený. Ale kolikrát jste za poslední roky v televizi či rozhlase nebo v tištěných médiích viděli, slyšeli či četli filozofy, kněží nebo lidi, kteří se zajímají o etiku či morálku? Přitom by jistě takový pohled při stávkách, krizi amerického kapitalismu či smyslu pokračování evropské integrace byl zajímavý a užitečný. Ale v tomto smyslu je zde skutečné ticho po pěšině.
Stávka přece není jen a pouze ekonomický problém. Stejně tak zamyšlení nad současnou americkou krizí by přece nutně mělo být i zamyšlením nad naší civilizací a filozofickým směřováním našeho způsobu života. Každá taková událost mění náš pohled na to, v co věříme. Mění naši víru v to, jaký svět je. Je to nutné zamyšlení nad spravedlností, nad naším tak samozřejmým způsobem života. Každá událost nabízí příležitost pro reflexi našeho vnímání světa a naší role v něm.
Kdysi byli hybateli světových událostí mýty a bohové. Ti stáli v pozadí, ti určovali, co se děje a dít má. Poté to byl Bůh v našem monoteistickém pojetí. Pak nastoupili humanističtí filozofové, kteří hledali vysvětlení ve filozofii a etice. Dnes je za hlavního hybatele obecně uznáván trh. Trh a politika.
Nebe se ztrácí
Je to vina filozofů, či etiků? Je na vině jejich příklon k složité filozofii metodologie vědy, či k složité postdekonstrukcionalistické filozofii, která je běžnému člověku platná asi tak jako koloběžka velrybě? Je na vině odklon filozofů a duchovních autorit od věcí, které zajímají běžného člověka? Nepopírám, že každý vědní obor má svá hluboká zákoutí, kterým rozumí jen celoživotně zasvěcení, ale každý takový obor by měl mít i svou srozumitelnou, neřkuli populární stranu, která dokáže oslovit člověka od plotny či od lopaty. V tom, zdá se, tradiční moudří z dob minulých selhali. Mluvit složitě je až příliš jednoduché. To převést netriviální postřehy do lidské řeči je tím velkým uměním, které přetváří svět a jeho vnímání.
Nebo za to může celkové „zekonomičtění“ naší doby? Může za to společnost, kterou nejvíce ze všeho zajímá konzum, počet jednotek na výplatních páskách a kolik budou příští měsíc stát rohlíky? Rodiny, které tráví své neděle v „superhypermarketech“?
Ať tak či onak, nemohu se úplně smířit s tím, že se z naší doby vytrácí onen hloubavější filozofický náhled. Co se stane s člověkem nebo společností, která tento vyšší náhled na sebe sama ztratí? Generace, která za své „nebe“ nepovažuje nic víc než neomezené božiště spotřeby a jejíž božské ideály jsou určovány reklamními svalnatými polobohy s vypracovanými břišními svaly a neustále polonadrženými bohyněmi krásy, asi své opravdové „nebe“ ztrácí.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].