Víkend bez televize
Poslední dny prázdnin jednoho přímo svádějí k tomu, aby neseděl večer doma u televize, ale vydal se za filmovými zážitky na nějaký z festivalů nebo přehlídek. Pro ty, kteří jsou už unaveni okurkovou dramaturgií českých televizních stanic, se jako dobrý tip jeví třeba výlet do Karlových Varů.
Poslední dny prázdnin jednoho přímo svádějí k tomu, aby neseděl večer doma u televize, ale vydal se za filmovými zážitky na nějaký z festivalů nebo přehlídek. Pro ty, kteří jsou už unaveni okurkovou dramaturgií českých televizních stanic, se jako dobrý tip jeví třeba výlet do Karlových Varů. Pátý ročník přehlídky Fresh Film Fest, specializující se především na studentské filmy a celovečerní debuty, rok od roku expanduje a má čím dál větší ambice.
Novinkou je letos soutěž prvních dlouhometrážních snímků mladých tvůrců, s níž se chtějí pořadatelé přiblížit zavedeným přehlídkám v Rotterdamu nebo Turíně. Vlastenci si v sekci Fresh Generation nenechají ujít „barokní western“ experimentujícího absolventa dokumentu na FAMU Radka Tůmy s názvem Plani di giardini ideali, který podle předchozích děl autora slibuje těžko zařaditelný, nicméně zábavný lyricko-filozofický filmový esej.
Kontroverzní ohlasy už ve světě zaznamenal snímek Sieben Tage Sonntag režiséra Nielse Lauperta, syrový film podle skutečného případu o dvou teenagerech z industriálního předměstí, kteří východisko z nudy hledají v sérii náhodných vražd. Nejvíc frustrující je na depresivním snímku podle recenzí to, že neposkytuje žádné vodítko k motivaci mladých násilníků. Tajným hitem by ale mohl být další debut – japonský film Gachi Boy šestadvacetiletého Norihira Koizumiho, držitel Ceny publika z festivalu v Udine. Příběh o mladém wrestlerovi, který trpí výpadky paměti, je přesně tím neodolatelným mixem žánrů – konkrétně komedie, sportovního filmu a melodramatu -, kterým se tak daří na východě Asie.
Milovníci filmů z tohoto koutu světa budou mít ve Varech vůbec žně. Noční maraton představí trojdílnou gangsterskou ságu Election od možná nejvlivnějšího současného hongkongského tvůrce časnosti Johnnyho Toa. A celý festival zakončí projekce bizarního japonského spaghetti westernu Sukiyaki Western Django. Snímek sice nepatří k nejlepším počinům z bohaté filmografie kultovního filmového maniaka Takashiho Miikeho, ale zpestřuje ho herecká přítomnost Quentina Tarantina.
V kolekci dvou set filmů, které pořadatelé vybírali z necelé tisícovky přihlášek, samozřejmě převažují krátkometrážní snímky, promítané v pěti soutěžních sekcích. Českých zástupců oproti loňsku přibylo: animovaný Naus Lukáše Glasera a napůl hraná a napůl počítačově generovaná fantazie Martina Dudy Jsem větší a lepší se už dočkaly úspěchu v zahraničí. Příznačné ovšem je, že kromě absolventského filmu Druhé dějství režiséra Olma Omerzu organizátory zaujaly dvě práce studentů prvního ročníku katedry střihu na FAMU. Šimon Hájek se představí pětiminutovým Deníkem Karolíny H. a Alexandra Gojdičová přiveze do Varů 7 divů Bratislavy.
V neformální atmosféře festivalového setkávání mohou nejen mladí tvůrci, ale i návštěvníci určitě mnohé pochytit od nejslavnějšího hosta festivalu Jana Němce, který v Thermalu promítne pracovní projekci filmu Holka Ferrari Dino. Ten mapuje historii vzniku unikátních záběrů z 21. srpna 1968, které Němec osobně pořídil a které se podařilo propašovat do zahraničí.
FRESH FILM FEST
Karlovy Vary, 27.–31. 8.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].