Auta na rozcestí
Svět jim patří pořád, ale tak dusivé léto už dlouho nepamatují. Rekordně vysoké ceny ropy sice už zase klesají, ale zítra může být vše jinak. Není divu, že šéfové světových automobilek mluví nahlas o tom, že trh s auty už nikdy nebude, co býval.
Svět jim patří pořád, ale tak dusivé léto už dlouho nepamatují. Rekordně vysoké ceny ropy sice už zase klesají, ale zítra může být vše jinak (a to taktně mlčíme o nevypočitatelnosti těch, kteří mají zásoby na planetě pod palcem). Není divu, že šéfové světových automobilek mluví nahlas o tom, že trh s auty už nikdy nebude, co býval. V zemi, kde automobilky platí za tahouna průmyslu, je otázka po nejisté budoucnosti dvojnásob zajímavá. Stejně jako fakt, že v mlhavých vyhlídkách se už teď pomalu rýsují nové cesty.
Úplně závislý
Ty zprávy přidělaly starostovi východočeské Solnice pár vrásek na čele. „Těžko tu budete hledat rodinu, která by vevnitř někoho neměla,“ prohodí energický muž v šedivé košili a zadívá se na bránu rozsáhlého areálu chrlící právě stovky lidí z končící směny. Za devět let, co Ladislav Kubíček sedí na židli starosty, se zdejší největší zaměstnavatel rozrostl o několik nových hal a z původních dvou dnes zaměstnává přes čtyři tisíce lidí. A ani to nemá být podle plánů firmy Škoda Auto konečné číslo. „Nechci vůbec přemýšlet o tom, co by se stalo, kdyby přišly problémy a oni začali propouštět,“ říká starosta.
Drahá ropa zafungovala jako katalyzátor. (Martin Jahn)Ve dvoutisícové Solnici a zhruba polovičních Kvasinách, které odděluje jen bílá cedule u cesty, je přítomnost…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu