Bienále krátce po pubertě
Takhle dobře mu zatím žádná výstava nedopadla. Přesto nyní Karel Císař, kurátor 6. bienále mladého umění ZVON v Domě U Kamenného zvonu, s pořádající Galerií hl. města Prahy přerušil spolupráci a zrušil i plánované sympozium.
Takhle dobře mu zatím žádná výstava nedopadla. Přesto nyní Karel Císař, kurátor 6. bienále mladého umění ZVON v Domě U Kamenného zvonu, s pořádající Galerií hl. města Prahy přerušil spolupráci a zrušil i plánované sympozium. Nelíbí se mu totiž čistka v galerii, jejíž nejviditelnější obětí se stal Karel Srp (viz Respekt 31/2008).
Vystudovaný filozof Císař je přesně tím člověkem, se kterým má nové vedení galerie v čele s Petrou Hoftichovou problém: není jejím zaměstnancem (galerie to považuje za braní práce tabulkovým kurátorům), přátelí se s určitým okruhem výtvarníků (zastupuje cizí zájmy) a má tak velké ego, že jeho tvář zhlíží z plakátů k výstavě (povyšuje se nad instituci). Jenže právě díky tomu je nynější přehlídka něčím víc než dalším z těžce zapamatovatelných bienále, která v posledních letech dorazila do Prahy.
Tohle žádný z auditorů, na jejichž posudek se galerie při výpovědích odvolává, nerozpozná: jeho bienále je výrazné, s jasným kurátorským rukopisem. Císař nečekal, jestli s ním galerie rozváže spolupráci, a veřejně se s ní rozloučil sám. Z morálního hlediska je to cenné gesto. Ale jestli už teď v galerii neuvidíme žádný další jeho projekt, bude to k její i naší škodě.
Hurvínek křičící hrůzou
Byl to odvážný experiment. Když si Srp před třemi lety vybral Císaře jako kurátora…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu