Co o nás řeknou po smrti
Toto není opožděný nekrolog za spisovatelku Sašu Berkovou, která zemřela v polovině června. Je to text o tom, že když člověk (jako pisatel tohoto textu), který byl na cestách, dostane po návratu do ruky všechny nekrology najednou, zobrazí se mu smrt člověka, kterého měl rád, poněkud jinak.
Pavel Kosatík
(1962) je historik. Mezi jeho nejznámější knihy patří Jan Masaryk: pravdivý příběh, „Ústně více“ – Šestatřicátníci či Ferdinand Peroutka, pozdější život (1938–1978), za kterou získal Cenu Toma Stopparda a Cenu Nadace Český literární fond za nejlepší knihu roku 2001.
Toto není opožděný nekrolog za spisovatelku Sašu Berkovou, která zemřela v polovině června. Je to text o tom, že když člověk (jako pisatel tohoto textu), který byl na cestách, dostane po návratu do ruky všechny nekrology najednou, zobrazí se mu smrt člověka, kterého měl rád, poněkud jinak. V něčem je to paradoxně snazší: člověk na tu smrt pak není sám, ale s druhými, kteří se vesměs snaží něco podstatného a osobního říci. Souhlas nebo nesouhlas s těmito mluvčími odvedou hodně pozornosti od podstaty věci.
Co se psalo: někteří věcně zbilancovali tvrdá, slovníková fakta spisovatelčina života a díla, případně se pokusili pojmenovat, co z jejích knih tady zůstane a proč. Jiní využili možností, daných žánrem, k osobnější výpovědi a rozprostřeli se po široké názorové škále, ohraničené na jedné straně tónem pohřebního řečníka (bez ironie), zaujímajícího pozici toho, kdo se loučí jménem pozůstalých, až po o poznání egoističtější variace napsané na téma „Já – a Berková“.
Někdo využil možnosti konečného zúčtování jenom k tomu, aby politoval coby pozůstalého sám sebe, ve většině lidí však cizí smrt podle všeho produkuje spíš něco jiného. Proč nechceme tomu, kdo odešel, dovolit, aby se nám mezi prsty rozplynula i jeho památka: protože tušíme, že s jeho smrtí jsme zčásti umřeli i my sami (tím kusem, kterým v nás zemřelý byl obsažen). Tím, že se s ním nemůžeme dál setkávat, jsme zchudli – ale v paměti se ho snažíme zachovat i proto, že chápeme, že tím oddalujeme svou vlastní smrt, která by se jinak, se zapomněním, logicky a přirozeně dostavila.
Způsobem života mi připomínala Jana Zábranu
Proto naše nekrology vypovídají hlavně o nás, o tom, jak milujeme. S tím však byla podle všeho u Saši nějaká potíž, měli jsme ji totiž dost často rádi autoritativně. „Poznal jsem ji už spíš jako postavu k podpírání,“ píše muž podle tónu přesvědčený, že svou kamarádku uznale a emfaticky chválí. Omyl, už se mu nemůže bránit, a tak nám o ní napsal to, co jí, silák, neřekl. A jiný, tentokrát dokonce profesionální empatik, nám prozrazuje: „Už tehdy před dvaceti lety jsem ji varoval, že se utrápí.“
Takže udělala chybu hned dvakrát: neposlechla, a utrápila se. Před lety odmítla „přeprogramovat svůj mozek“ (citát), zapracovat na proměně své psychiky k lepšímu a pozitivnějšímu, a tak si to odskákala. Copak ale nejsou mnohem horší varianty osudu než se takzvaně utrápit? Například stát se mudrlantem?
Co asi zbude ze Saši: to samé, co předtím z Jana Zábrany, kterého způsobem svého života tolik připomíná. Vedle knih i povědomí o tom, že jde žít nekalkulovaný a nestrategický život, vyplněný vedle trápení taky hlubokým vnitřním prožitkem – a tím pádem smyslem. Pisatelé nekrologů už na tom nedokážou nic zkazit.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].