0:00
0:00
Česko4. 7. 20083 minuty

Chceme se stát eurolopatou?

Mnozí z vás si nejspíš všimli nejnovější kampaně portálu www.ceskahlava.cz, na níž je vyobrazen Slovan s lopatami místo rukou a s vyhaslýma očima.

Astronaut
Autor: Respekt
Fotografie: Benjamin Beebe - Autor: Pavel Reisenauer Autor: Respekt
↓ INZERCE

Mnozí z vás si nejspíš všimli nejnovější kampaně portálu www.ceskahlava.cz, na níž je vyobrazen Slovan s lopatami místo rukou a s vyhaslýma očima. Jejím záměrem zjevně bylo upozornit na ocenění udělovaná úspěšným vědcům. Ze samotných plakátů byste to ale nepoznali, jsou na nich statistiky, které na poklesu výdajů do vzdělávání a na nižším počtu absolventů vysokých škol dokazují, že Česká republika začíná technologicky zaostávat.

Původně jsem se domníval, že kampaň žádá vyšší výdaje na vzdělávání. Jenže je to jinak. Kampaň nás měla ve skutečnosti zmást a zahanbit, neměla nás o něčem informovat. Vlastně je fakticky zavádějící, vezmeme-li v úvahu, že přestože se výdaje na vzdělávání vyjádřené procentem HDP za posledních třináct let snížily, samotné výdaje vlastně podstatně vzrostly, protože HDP se za tu dobu zvýšilo.

Rychlý pohled na statistiku amerického vyššího vzdělávání by vám také nabídl skličující a zároveň nepřesný obrázek. Celkové federální výdaje na vyšší vzdělávání jako procento podílu na americkém HDP jsou dnes poloviční ve srovnání s rokem 1980, ačkoliv reálné výdaje stouply z 5,6 na 28,5 miliardy dolarů. V roce 1980 navštěvovalo vysoké školy 12,1 milionu studentů, v roce 2005 to bylo 17,5 milionu, ale celkový počet obyvatel se za tu dobu téměř zdvojnásobil. Spojené státy mají nejnižší podíl titulů v technických a přírodních vědách ze všech zemí G 8 (6 a 10 procent) a nejvyšší procentuální podíl titulů v podnikání a společenských vědách (48 procent). Nic z toho ale nedokazuje, že jsou na tom Spojené státy hůře než před dvaceti lety, naopak. HDP a vládní daňové výnosy vzrostly o 600 procent a Amerika je stále nejdůležitější průmyslovou ekonomikou světa.

Statistiky neukazují všechno. Zastrašovací taktika kampaně vůbec neukazuje pozitivní důsledky technického vzdělání. Nezabývá skutečným problémem, kterým není kvantita, ale kvalita vzdělání. Chce jenom ukázat, že jsou Češi méně schopní než jejich evropští kolegové. Argumentace je navíc vedena tak, aby nás zasáhla nejcitlivějším místě – v našem sebevědomí. Chceme být „lopatami“, zaostalými námezdníky, kteří dřou na sofistikované Evropany? Kampaň využila falešných srovnání a pokusila se nás zahanbit, aniž by se zaměřila na skutečně potřebnou reformu vzdělávání na všech úrovních. Mohu jenom říct, že to byla špatná kampaň.

Autor je Američan, v Česku učí angličtinu.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].