Kozí přivaděč
Ombudsman má na stole nové zapeklité drama. Obce kolem Děčína se postavily proti plánům lokálních a pražských politiků, kteří jim chtějí odlehčit od dunících kamionů. Absurdní vzpoura?



Ombudsman má na stole nové zapeklité drama. Obce kolem Děčína se postavily proti plánům lokálních a pražských politiků, kteří jim chtějí odlehčit od dunících kamionů. Absurdní vzpoura? Ne tak docela.
Vláček versus květiny
Představa stratégů je jednoduchá. Záchranu Děčína a okolních obcí před zahlcením kamionovou dopravou představuje nový dálniční přivaděč. Ten by propojil severočeský Děčín s autostrádou Praha–Drážďany. Nová silnice by míjela obce, a tím by z nich odvedla čím dál početnější stáda kamionů. A podle úředníků děčínského magistrátu navíc přispěje k rozvoji celého regionu.
V tom nadějném scénáři je jeden zádrhel. Předpokládanou trasou nového přivaděče se má stát údolí Jílovského potoka v Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce. Stejným údolím ale vede i chlouba místních starousedlíků, prastará železnice tzv. Kozí dráha z Děčína do Teplic. A protože v severočeských industriálních kulisách jde o výjimečnou krajinu plnou vzácné flóry, přírodních útvarů a početné fauny, doporučili ochranáři využít stávající železniční trať jako podklad pro novou silnici: tak by měl být zásah nové stavby do krajiny co nejmenší.
Jenže obce podél trati protestují. Trať s řadou stylových malých nádražíček tady stojí od roku 1870 a pro region znamená něco jako kulturní památku. „Navíc ji využívají turisté a byla naším tradičním kontaktem s Děčínem. Lidé…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu