0:00
0:00
Trendy30. 5. 20082 minuty

Lýkovky s příběhem

V nějaké moudré knize o špatnostech konzumního způsobu života jsem kdysi četla, že méně špatné je, když člověk konzumuje zboží „s příběhem“.

Astronaut
Autor: Respekt
Fotografie: Pro stylové i chudé. - Autor: EGP Autor: Respekt
↓ INZERCE

V nějaké moudré knize o špatnostech konzumního způsobu života jsem kdysi četla, že méně špatné je, když člověk konzumuje zboží „s příběhem“. Tedy pokud možno ušlechtilým příběhem o tom, že při jeho výrobě nikdo netrpí a naopak jeho vznik třeba někomu pomůže přežít chudobu. Od té doby vždycky, když narazím na věc „s příběhem“, většinou tahám z kapsy peněženku. Píšu do diářů, jež vyrábí ženské indiánské sdružení z chudého mexického státu Chiapas, piju „fairtradeovou“ kávu z Kolumbie

a teď budu chodit v botkách s lýkovou podrážkou zvaných „alpargatas“ značky TOMS.

A teď ten příběh. Před dvěma lety v létě přijel do Argentiny jeden americký hráč póla. Jmenoval se Blake Mycoskie a v životě na sobě neměl botu s lýkovou podrážkou. Na rozpálených ulicích Buenos Aires si všiml nesmírného množství lidí, kterým vedro ulehčovaly pohodlné plátěnky s podrážkou oblepenou lýkem, a jedny si taky koupil. Prodavačka mu vysvětlila, že se jedná o tradiční obuv honáků, tedy gaučů, kteří to zase odkoukali od přistěhovalců z Katalánska. „Lýkovky“ se totiž v létě nosí od 14. století na celém jihu Evropy. V Argentině se nejvíc nosily v 50. letech za Perónovy diktatury jako symbol chudých, ale hrdých dělníků. Hráč póla Blake byl nadšen. Příběhem, pohodlím svých nohou a tím, jak báječně se lýkovky hodí k tradičním globálním džínům. Svěřil se svému argentinskému trenérovi póla Alejovi Nittimu a založili společně značku TOMS, Shoes For Tomorrow. Nová firma se navíc sama sobě zavázala, že ke každému prodanému páru bot jeden věnuje chudým dětem, jež navštěvují tzv. „sociální jídelny“ pro chudé bezdomovce v Buenos Aires. Dnes boty s novým designem – puntíkované, zlaté, s kotvičkou, s palmičkou, kostkované nebo pruhované – nosí 15 000 chudých argentinských dětí.

Firma svůj nápad první dva roky prodávala především v USA, Austrálii a Japonsku, ale teď míří i na evropský a latinskoamerický trh. A jako každá značka s příběhem má také svou webovou stránku www.tomshoeslatino.com, na níž stačí udělat klik na botu, která se vám nejvíc zamlouvá. A s vaším klikem si další dítě v sociální jídelně odnese s obědem jeden pár bot.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].