0:00
0:00
Dopisy3. 5. 20085 minut

Dopisy

V závěrečné větě článku píšete, že Česku by neúspěch zákona o odškodnění církví „přinesl během několika let také proměnu na v Evropě zcela kuriózní prostor, kde se platí ze státního rozpočtu provoz Svědků Jehovových, místních muslimů nebo třeba hnutí Hare Krišna“.

Astronaut

CÍRKEVNÍ ZLATÝ DŮL

RESPEKT 15/08

Svědkové bez příspěvků

↓ INZERCE

V závěrečné větě článku píšete, že Česku by neúspěch zákona o odškodnění církví „přinesl během několika let také proměnu na v Evropě zcela kuriózní prostor, kde se platí ze státního rozpočtu provoz Svědků Jehovových, místních muslimů nebo třeba hnutí Hare Krišna“.

Věta navozuje mylnou asociaci, že Svědkům Jehovovým bude přispívat občan ČR ze svých daní. Představitelé Svědků Jehovových v ČR se ale v den převzetí registrace na ministerstvu kultury zároveň zřekli příspěvků státu. Naopak dle mé osobní zkušenosti 95 % Svědků Jehovových, které znám, ani neuplatňuje své dobrovolné příspěvky na provoz svého náboženského života jako odečitatelnou položku.

Ján Prečuch, Praha

JE TO DOBRÉ

RESPEKT 18/08

Parkování

Vážená redakce,

v článku „Je to dobré“ o parkování v Praze chybí podle mne jedna celkem podstatná informace. A to jest výše parkovného pro podnikatele. Jelikož máme kanceláře na Praze 7, konkrétně v Čechově ulici, pozorujeme dění okolo parkovacích zón velice bedlivě.

Zavedení zón je dle mého názoru užitečné opatření, nicméně je značně nedotažené. Problém mají především místí obyvatelé, a to ve večerních hodinách, kdy se vracejí z práce domů. Já sám jezdím převážně MHD, chodím pěšky

a jezdím na kole. Když jsem potřeboval přijet do práce autem, téměř nikdy za posledních pár let jsem neměl problém dopoledne zaparkovat. Nyní se situace změnila. Jelikož máme firmu, parkování nestojí 700 Kč, ale 36 000 Kč ročně! Za těchto 36 000 Kč ročně si můžeme teoreticky pronajmout plochu pro parkování jednoho vozidla, tj. asi 10 m2 za 3000 Kč měsíčně. Ale jak říkám – jen teoreticky. V této ceně totiž není garantováno vůbec nic. Nemáte kde zaparkovat? Smůla…

Když jsem byl na městské polici vysvětlit, proč jsem parkoval v modré zóně (byl jsem okamžitě odtažen), připomněl jsem městským strážníkům, že bych rád parkoval legálně, ale že nevím, jak to mám udělat. Auto mám psané na fyzickou osobu, neboť bydlíme s rodinou na Praze 1 a potřebuji mít možnost parkování před domem.

Abych mohl parkovat v práci, musel bych auto přepsat na firmu, ale poté bych již nemohl zaparkovat doma. Řešením by údajně bylo pořídit si druhé auto a to nechat napsat na firmu… Nejsem dobrý matematik, ale zdá se mi, že tato logika jde jaksi proti myšlence méně aut v ulicích…

Byl jsem poučen, že za rohem vznikla nová zelená zóna. Takže když jsem druhý den jel autem do práce (jelikož naše firma je reklamní agentura, je někdy potřeba dovézt či odvézt letáky nebo jet autem na schůzku na místa těžko přístupná MHD nebo mimo Prahu), zatočil jsem rovnou tam.

Nicméně v zelené zóně, která měla být od osmi ráno volná k parkování za peníze, bylo kompletně plno. Naprostá většina aut tam přitom stála bez parkovacího lístku, pouze s rezidenční kartou pro Prahu 7. Na řidiče jsem se nezlobil, neboť vím, že večer je na Letné někdy nemožné zaparkovat a stojí se všude. Zavolal jsem na tedy na městskou polici s tím, že se z nedostatku jiné možnosti opět chystám zaparkovat v modré zóně, ať mě tedy neodtahují.

Strážníci mi řekli, že je dobře, že volám, že hned přijedou a auta ze zelené zóny okamžitě odtáhnou… Přitom mě by stačilo, aby neodtahovali mne, a ne řidiče, kteří zaplatili za parkování 700 Kč a nemají večer stejně kde zaparkovat.

Takže zkrátka a dobře: z 80 procent chodím pěšky, jezdím na kole nebo MHD. Sem tam jedu do práce autem. Stojím na modré zóně a platím velmi drahé odtahy. Bonzuji na rezidenty. Parkovací kartu za pekelných 36 000 ani nemohu mít. Co mám podle radních a parkovacích expertů dělat?

S pozdravem,

Maxim Krušina

redakčně zkráceno

Oprava

V předminulém čísle Respektu (č. 17) jsme pod recenzí na knihu Invaze 1968 fotografa Josefa Koudelky uvedli, že kniha vznikla ve spolupráci s edicí Respektu (jak je také uvedeno v tiráži knihy, jelikož se o spolupráci v době, kdy šla kniha do tisku, ještě rokovalo). Jakkoli je kniha skvělá, knižní edice Respektu na jejím vydání nespolupracovala a za mylnou informaci se čtenářům omlouváme. Tuto knihu si nicméně můžete koupit v našem internetovém obchodě na adrese eshop.respekt.cz.

V Respektu č. 16 v investigativním článku o elektrárenské společnosti ČEZ a jejím projektu v Ústí nad Labem jsme zmínili kuloárovou informaci o údajném úplatku za nákup elektrárny na území dnešní Černé Hory, mělo však jít o elektrárnu Gacko na území Bosny a Hercegoviny.

ČEZ v reakci na náš článek tvrdí, že firmu Kappa Trade koupil už před parlamentními volbami 2006, nicméně podle dostupných informací za tuto firmu ještě po volbách – 21. června 2006 – jednali její původní statutární zástupci, administrovali dokonce navýšení základního kapitálu o 108 milionů korun.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].