Před bodem zlomu
Přestože venku mrzne jak v lednu, na pražském náměstí Jiřího z Poděbrad se sjíždí asi šedesátka bicyklů.
Přestože venku mrzne jak v lednu, na pražském náměstí Jiřího z Poděbrad se sjíždí asi šedesátka bicyklů. Jejich majitelé se vrhají na plakáty a samolepky, které tu po betonových soklech rozložili členové sdružení Oživení, a začínají zdobit své dvoukolové miláčky. Je předposlední březnový čtvrtek a jsme svědky startu další z pravidelných akcí, při nichž se pražští cyklisté projíždějí společně ulicemi a už léta se snaží upozornit na to, že jejich město jednoznačně preferuje auta.
Do dvou hodin se z většiny kol stává pojízdná reklama na „velkou jarní cyklojízdu“, která má proběhnout přesně za měsíc. Propagátoři cyklistiky ze spolku Oživení a jeho partnerské organizace Auto-mat si od ní hodně slibují. Loni zaznamenali rekordní zájem: z pouhých tří set účastníků v minulých letech se účast najednou zvedla na tři tisíce. Spousta aktivistů si myslí, že je to pořád zoufale málo. Pro skalní optimisty je to ale důkaz, že zájem o cyklistiku i přes nevlídné prostředí pražských silnic roste. A možná se dokonce blíží příslovečný „bod zlomu“, kdy se z cyklistiky stane respektovaná alternativa městské dopravy jako ve spoustě jiných měst ve světě.
Dejme to dohromady
„Nezlomí se to samozřejmě hned,“ mírní nadšení Michal Křivohlávek z Oživení. „Bod zlomu přichází, když na kola denně nasedá deset procent obyvatel města,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu