0:00
0:00
Kultura22. 3. 20085 minut

Drama o naftě, krvi a vítězích

Tady nejde jen o dva Oscary, Zlatý glóbus a desítky dalších cen. Se snímkem Až na krev k divákovi po dlouhé době přišel strhující film, na který se hrnou davy a zároveň mu salutuje výkvět světové kritiky.

Astronaut
Autor: Respekt
Fotografie: Krve tu není ani kapka – zato jsou tu jiné tekutiny. (Uprostřed Daniel Day-Lewis) - Autor: imdb / out now Autor: Respekt
↓ INZERCE

Tady nejde jen o dva Oscary, Zlatý glóbus a desítky dalších cen. Se snímkem Až na krev k divákovi po dlouhé době přišel strhující film, na který se hrnou davy a zároveň mu salutuje výkvět světové kritiky. Divoká americká sága se vrací ke kořenům toho nejlepšího, co pionýrská americká kultura dala světu: k žánru epic, v jehož centru je mýtus o heroické i ničivé ambici, o zjevných i skrytých přírodních silách a o boji o přežití.

Až na krev si vysloužilo srovnání s Občanem Kanem, s klasickými eposy Johna Forda, s temným talentem Johna Hustona. Režisér Paul Thomas Anderson ale vnáší do symbolického příběhu o dravých mužích a hladu po penězích i něco nového a neuchopitelného.

Svět bez ženy

Film je volnou adaptací románu Uptona Sinclaira Petrolej z roku 1927. Na amerického realistu už léta padá prach ve veřejných knihovnách, ale jeho kniha je aktuálnější, než si sám autor zřejmě dokázal představit. Nafta a drancování přírodních i lidských zdrojů je dnes téma číslo jedna a příběh o proměně svobodomyslného dobrodruha v bezohledného magnáta nám připomíná důležitou věc: v základech dnešní prosperity je zabudovaná vražedná dřina, zotročování a ochota zvítězit až příliš za každou cenu. Ovšem Anderson nechává takové kazatelské aktualizace stranou. Kromě románu použil i životní příběh kalifornského magnáta Edwarda L. Dohenyho a svůj snímek „jenom“…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc