Reformní mlha školství
Reforma českého školství nebude nikdy dokončena, nikdy nepadne poslední tečka za posledním zákonem, směrnicí, inovací.
Zdenek Slouka
(1923) je profesor politologie. Byl politickým analytikem při americké okupační armádě. Přednášel na New York University, Columbia University, dále na univerzitě ve Washingtonu a na Lehigh University v Pensylvánii a naposled na Univerzitě Karlově. Od roku 1992 žije trvale v Praze.
Reforma českého školství nebude nikdy dokončena, nikdy nepadne poslední tečka za posledním zákonem, směrnicí, inovací. Život moderní společnosti je plastický a tvárná je i jeho niterná část, vzdělávací proces. Co se zatím odehrává ve škamnách školské reformy, budí naději, nic víc. Je příliš brzy soudit.
Protože reforma školství je věčný proces bez viditelného konce, sluší se ptát: Jak asi budou během času reformovány dnešní reformy? Nemohu se té otázce ubránit, řadu reforem a re-reforem jsem zažil na vlastní kůži. Jako žák a student i jako profesor. Těch zkoušek, co jsem si odskládal! A těch, co jsem uštědřil jiným!
Už je téměř narýsován reformovaný systém státních maturit, „zkoušek zralosti“: systém dvoustupňový, maturita nižší a vyšší. Budeme tak mít maturanty „lehce zralé“ a „dozrálé“. Ale mohou klouzat z jednoho stupně do druhého. To jistě oživí starou otázku: K čemu je vlastně taková maturita? Ona zkouší studenta, ale zkouší i školu, kterou student po osm gymnazijních let úspěšně procházel. Státní maturita je tedy…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu